Listing 1 - 10 of 29 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Dit boekje in de serie 25 tips bevat een verzameling praktische ideeën, tips en adviezen voor leerkrachten waarmee ze kinderen en jongeren (van 6 tot 16 jaar) kunnen helpen om op school en thuis hun werkhouding te verbeteren. Hiervoor zijn inzichten uit de (neuro)psychologie, de ergotherapie en de theorie rond sensorische informatieverwerking gebruikt.
Orthopedagogics --- werkhoudingsproblemen --- neuropsychologie --- concentratieproblemen --- Primary education
Choose an application
464 --- werkhoudingsproblemen --- concentratieproblemen --- leerproblemen --- orthopedagogiek --- ADHD --- kinderen met leerproblemen
Choose an application
Beschrijving van een concrete, praktijkgerichte methode om kinderen met concentratieproblemen en het ADHD-syndroom (Attention defecit and hyperactivity disorder) te helpen in het basis- en voortgezet onderwijs.
concentratieproblemen --- Educational psychology --- kinderen --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- 464 --- werkhoudingsproblemen --- ADHD --- leerproblemen --- orthopedagogiek --- Leerproblemen --- Leerstoornissen --- Concentratieproblemen --- Werkhoudingsproblemen --- Lerarenopleiding : CVO --- 616.89 --- kinderen met leerproblemen --- Kinderen --- Attitudes --- Kind --- Leerstoornis --- Attitude --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
Dit boek laat zien dat een goede werkhouding méér is dan alleen een goede concentratie. Ook lichamelijke factoren, alertheid en motivatie hebben invloed op de werkhouding.
Cognitive psychology --- werkhoudingsproblemen --- neuropsychologie --- concentratieproblemen --- Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- cognitieve psychologie --- brein --- #PBIB:+105.64 --- motivatie (ler) --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Leerstoornissen : Concentratiestoornissen --- 464.3 --- Concentratie (Aandacht) --- Concentratieproblemen --- Werkhoudingsproblemen --- Kinderen met concentratieproblemen --- Didactische werkvormen --- Executieve functies --- Didactische werkvorm --- Concentratieprobleem --- Werkhoudingsprobleem --- Executieve functie
Choose an application
Methode voor de begeleiding van hoogbegaafde kinderen uit het basisonderwijs met werkhoudings- en concentratieproblemen. De uitgave bestaat voor het grootste deel uit 'aanpakkaarten'. Deze aanpakkaarten zijn een hulpmiddel voor het aanbrengen van structuur, gericht op diverse deelgebieden en onafhankelijk van een methode. Ze vormen een verzameling van werkstrategieen voor taal, rekenen, (begrijpend) lezen en wereldorientatie, waaruit de leraar een voor elk kind afzonderlijk helder stappenplan kan distilleren. Ze kunnen worden gebruikt bij begaafde kinderen, kinderen met leerproblemen en / of leerstoornissen zoals ASS, NLD, beelddenkers en kinderen met dyslexie.
Orthopedagogics --- gedragsstoornissen --- leerstoornissen --- concentratieproblemen --- Hoogbegaafde kinderen --- Hoogbegaafdheid --- Concentratieproblemen --- Werkhoudingsproblemen --- Leerlingbegeleiding --- Zorgverbreding --- Concentratieprobleem --- Werkhoudingsprobleem --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
Kinderen geven geregeld blijk van problemen in het aanbrengen van structuur in hun dagelijks leven. Dat kan uiterlijk zichtbaar zijn door chaos, paniek of weigeren een taak uit te voeren, maar kan zich ook afspelen op denkniveau (werkhoudingsproblemen). Dit bemoeilijkt het functioneren van begaafde kinderen enorm. Zij kunnen goed leren, maar ontwikkelen daarvoor niet altijd de juiste leerstrategieën. Deze aanpakkaarten zijn een hulpmiddel voor het aanbrengen van structuur, gericht op diverse deelgebieden en onafhankelijk van een methode. Ze vormen een verzameling van werkstrategieën voor taal, rekenen, (begrijpend) lezen en wereldoriëntatie, waaruit de leraar een voor elk kind afzonderlijk helder stappenplan kan distilleren. Ze kunnen worden gebruikt bij begaafde kinderen, kinderen met leerproblemen en/of leerstoornissen zoals ASS, NLD, beelddenkers en kinderen met dyslexie.
Orthopedagogics --- gedragsstoornissen --- leerstoornissen --- concentratieproblemen --- leerstrategieën --- hoogbegaafdheid --- stappenplannen --- werkhoudingsproblemen --- kinderen met leerproblemen --- Learning [Psychology of ] --- Behavior disorders in children
Choose an application
Inhoud: I. Analyse en interpretatie van werkhouding: 1. Wat is een werkhoudingsprobleem? 2. Meten van een werkhouding 3. Hoe analyseren we werkhouding? 4. Interpretratie van werkhouding vanuit beïnvloedende factoren 5. Werkhouding en cognitieve stijl II. Het A.D.(H.)D.-syndroom: 1. De term A.D.(H.)D. 2. De subtypes 3. De stoornis 4. Kenmerken van een A.D.(H.)D.-kind 5. De diagnose 6. Een voobeeld III. Begeleiding van kinderen met werkhoudingsproblemen: 1. Basisprincipes 2. Schematische voorstelling van de zelfinstructiemethode van Meichenbaum: een synthese 3. Concrete aanpak vanuit de praktijk
Historische en vergelijkende pedagogiek. --- ADHD --- Concentratiemoeilijkheden --- Kinderen. --- Onderwijs. --- Social problems --- Orthopedagogics --- Educational psychology --- orthopedagogiek --- berengroepen --- Social policy and particular groups --- leerproblemen --- concentratieproblemen --- kinderen --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- ADHD ; kinderen --- Concentratiemoeilijkheden ; kinderen --- Concentratiemoeilijkheden ; onderwijs --- concentratiemoeilijkheden --- MBD-kinderen --- kinderen met leerproblemen --- werkhoudingsproblemen --- 464 --- #KVHB:ADHD --- #KVHB:Aandachtsstoornissen --- #KVHB:Hyperkinetische kinderen --- #KVHB:Orthopedagogie --- #KVHB:Werkhoudingsproblemen --- 464.3 --- ADHD (Hyperkinetische kinderen, MBD) --- Concentratieproblemen --- Feuerstein, Reuven --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Meichenbaum, Donald --- Orthopedagogie --- Werkhoudingsproblemen --- concentratiestoornissen --- probleemgedrag --- 464 ) Kinderen met leerproblemen --- A.D.H.D.-kinderen --- aandachtsproblemen --- basisonderwijs --- concentratiemoeilijkheden (ler) --- kleuteronderwijs --- werkhoudingsproblemen (ler) --- 376.4 --- Diagnostiek --- Meichenbaum --- Omgevingsfactoren --- Leerstoornissen --- Kinderen met leerproblemen --- Kinderen met concentratieproblemen --- Schoolbooks - Didactic material --- leermoeilijkheden --- ADHD : attention deficit hyperactive disorder
Choose an application
De auteur belicht in zijn boek een bijzondere oorzaak van schools mislukken, namelijk de 'werkhouding', omschreven als de manier waarop leerlingen leerstof opnemen, verwerken en weergeven. Hij onderscheidt vanuit zijn onderwijservaring en vanuit de literatuur een achttal verschijningsvormen van werkhoudingsproblemen die voor leerkrachten zeker herkenbaar zijn. De ADHD-problematiek wordt afzonderlijk behandeld.
ADHD --- Concentratiemoeilijkheden --- Kinderen. --- Onderwijs. --- Orthopedagogics --- onderwijsonderzoek --- werkhoudingsproblemen --- Educational psychology --- Flanders --- #KVHB:ADHD --- #KVHB:Leerstoornissen --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- kinderen met leerproblemen --- zorgverbreding --- 464 --- leerproblemen --- onderwijskunde --- orthodidactiek --- orthopedagogiek --- basisonderwijs --- concentratiestoornissen --- kinderen --- leraren --- remedial teaching --- 467 --- Basisonderwijs --- Differentiatie --- Feuerstein --- Instructie --- Kinderen --- Koning, L --- Onderwijskunde --- Probleemoplossingsvaardigheden --- Werkhoudingsproblemen --- Zelfstandig werk --- 464 ) Kinderen met leerproblemen --- kinderen met ADHD --- kinderen met concentratieproblemen --- kinderen met werkhoudingsproblemen --- werkhoudingsproblemen (ler) --- Werkhouding ; basisonderwijs --- 090737.jpg --- leerlingbegeleiding --- leerlinggedrag --- leermoeilijkheden --- studiebegeleiding --- Kinderen met leerproblemen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- (zie ook: Hyperkinetische kinderen) --- (zie ook: filosoferen (kinderen)) --- (zie ook: Pedagogiek) --- 371.21 --- 376 --- ADHD : attention deficit hyperactive disorder --- concentratiemoeilijkheden --- onderwijs --- NLD : Non-Verbal Learning Disorder --- Meichenbaum --- Zorgverbreding --- Meichenbaum, Donald --- Feuersteinmethode --- Remediërend onderwijs --- Lager onderwijs --- Leerproblemen --- Kind --- Werkhoudingsprobleem --- Feuerstein methode --- Leerprobleem --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
planning werkvloer --- werkhoudingsproblemen --- Neuropathology --- Personnel management --- Psycholinguistics --- arbeidsbelasting --- volwassenen --- informatieverwerking --- dyslexie --- #KVHB:Dyslexie --- 464 --- Taalproblemen --- communicatie --- kinderen --- leerproblemen --- leermoeilijkheden --- orthopedagogiek --- 616.8 --- Dyslexie --- Kinderen met leerproblemen --- Werk --- Volwassenen --- Lezen --- Schrijven --- Leesproblemen --- Schrijfproblemen --- Volwassene --- Leesprobleem --- Schrijfprobleem --- Spel
Choose an application
Aandachts- en werkhoudingsproblemen kunnen optreden bij kinderen en jongeren met het AD(H)D-syndroom, maar evenzeer bij kinderen en jongeren met een andere problematiek, zoals leer- en ontwikkelingsstoornissen. Dit boek biedt een overzicht van de typerende kenmerken van aandachts- en werkhoudingsproblemen aan de hand van de DSM-5-kenmerken. Elk kenmerk wordt geïllustreerd met concrete voorbeelden.Dit boek steunt op de zelfinstructiemethode van Meichenbaum, die toegepast wordt bij kleuters, kinderen en jongeren. Uiteraard verschillen de aanpak en het doel naargelang de leeftijd. Het oefenmateriaal in dit boek is een verzameling uit vele jaren therapie.Nieuw in deze herwerkte editie is het hoofdstuk voor ouders van kinderen en jongeren met werkhoudingsproblemen. Zij vinden er tal van tips die zij kunnen toepassen tijdens bijvoorbeeld huiswerksituaties. Ook huiswerkbegeleiders vinden in dit hoofdstuk inspiratie voor de opvolging van kinderen en jongeren.(Ortho)pedagogen, psychologen, logopedisten, ergotherapeuten, psychomotorisch therapeuten, klas- en zorgleerkrachten in het kleuter-, basis- en secundair onderwijs en ook ouders vinden in dit boek een handig instrument om kinderen en jongeren met aandachts- en werkhoudingsproblemen te begeleiden.Ook interessant is de werkmap met oefenbladen van dezelfde auteur: Aandachts- en werkhoudingsproblemen bij kinderen en jongeren.(Bron: www.acco.be)
leerproblemen --- probleemkinderen --- werkhoudingsproblemen --- concentratieproblemen --- gedragsstoornissen --- Orthopedagogics --- kinderen --- jeugd --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- #PBIB:+105.64 --- Concentratiemoeilijkheden ; kinderen --- aandachtsstoornissen --- jongeren --- probleemgedrag --- concentratiestoornissen --- Werkhoudingsproblemen --- Orthopedagogie --- Meichenbaum, Donald --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Feuerstein, Reuven --- Concentratieproblemen --- ADHD (Hyperkinetische kinderen, MBD) --- ADHD --- 464.3 --- 464 --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Leerstoornissen : Concentratiestoornissen --- Kinderen met concentratieproblemen --- Kinderen met leerproblemen --- Leerproblemen --- Zelfinstructiemethoden --- Kinderen --- Adolescenten --- Pubers --- Concentratieprobleem --- Werkhoudingsprobleem --- Leerprobleem --- Zelfinstructiemethode --- Kind --- Adolescent --- Puber --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Listing 1 - 10 of 29 | << page >> |
Sort by
|